Surf & Street

Surf og Street er for dig der har lyst til at udfordre dig selv og flytte dine grænser

Aktiviteter på Surf & StreetBilledgalleri

Tag udfordringen op og vær kreativ

På linjen kommer du til at prøve kræfter med et bredt udvalg af aktiviteter i Aarhus Centrum, Aarhus Bugten og det lokale miljø omkring Risskov Efterskole, og ikke mindst ude i verdenen.
Linjen er for dig, der ikke altid tager den planlagte rute, men tager den sjoveste, mest udfordrende eller spændende rute mod dit mål. Om det så er over plankeværket, og om der skal slås saltomortaler hele vejen, så gælder det, Surf & Street, om at være kreativ, have det sjovt og selv finde sin egen stil og vej.

Vandsport og Urbane aktiviteter for alle

Indholdet på linjen vil spænde bredt, og vi vil arbejde med forskellige aktiviteter afhængigt af sæsonen. Det betyder, at i efteråret og foråret vil vi primært være at finde i det våde element i og ved Aarhus Bugten. I vinterhalvåret står den bl.a. på skateboarding, parkour, streetart og graffitti m.m.

Der stilles ingen krav om, at du har et forudgående kendskab til aktiviteterne på linjen, men du skal være motiveret for at engagere dig, at blive bedre og til tider at blive kastet ud i udfordrende forhold og i alt slags vejr.

Wakeboard

Vi står på wakeboard i Aarhus Watersports Complex. Som elev på Surf & Street får du et årsmedlemskab i Aarhus Watersports Complex så du også kan stå på wakeboard uden for undervisningen

Windsurf og SUP

Vi windsurfer og Stand-Up-Padler i Aarhusbugten hvor vi arbejder med de basale færdigheder i windsurf og SUP, vi lærer om vind og vejr og sikkerhed i forbindelse med Windsurf og SUP.

Skateboarding

Udover vandaktiviteterne vil igennem hele året skate en masse på skolens minirampe og skatebane. Vi vil besøge skatehaller og forskellige skatespots i Aarhus-området.

Street Aktiviteter

Når vi ikke er på vandet eller skater vil vi fokusere på andre ”street aktiviteter”, som fx parkour, breakdance, streetart og graffiti. Vi arbejder i mindre sammenhængende forløb i løbet af vinterhalvåret.

Fysisk Træning

På Surf & Street har vi også fokus på styrke- og konditionstræning da mange af aktiviteterne til tider kan være hårde og udfordrende hvilket kræver et mentalt og fysisk overskud. Vi har derfor fysisk træning ugentligt på linjen.

Fortællinger fra Surf & Street

“Det er fedt at lære en masse forskellige vandsportsaktiviteter, og man får et vildt godt fællesskab på linjen. Og at man bliver ét med vandet”

Isabel

Elev, 2022 – 2023

“Det bedste på linjen er at vi alle fejrer hinandens succeser, om det så er første gang man står op på wakeboardet, eller lander sin første kickflip på skateboard”

Ida

Elev, 2022 – 2023

Surf & Street

Hvilket udstyr skal jeg have for at gå på linjen?

Ikke noget særligt. Vi har alt udstyr der skal bruges til aktiviteterne, fx våddragter, redningsveste, wakeboards, windsurferer og skateboards, men du må også gerne medbringe dit eget udstyr.

Skal jeg kunne svømme for at gå på linjen?

Ja, du skal være tryg ved vand og du skal som elev på linjen aflægge en 200 meter svømmeprøve, ved skolestart.

Hvordan er sikkerheden på de forskellige aktiviteter?

Aktiviteterne kan være farlige hvis de ikke dyrkes forsvarligt. Du vil også få undervisning i, hvordan disciplinerne dyrkes forsvarligt, samt få undervisning i førstehjælp, og vi har en række sikkerhedsinstrukser vi følger, så det sikkerhedsmæssige niveau er i top.

Skal man lave shows / forestillinger i løbet af året?

Vi bestræber os på at deltage i konkurrencer og opvisninger i løbet af året, men vi plejer at planlægge årets forestillinger i samarbejde med det pågældende elevhold. Du skal dermed indstille dig på at få trænet din evne til at stå på en scene

Hvad forventes der af eleverne?

Vi forventer engagement og deltagelse efter eget niveau. Hvad du ikke kan i dag, kan du måske i morgen. Opstår der skader forventes det, at man stadig så vidt muligt deltager i undervisningen på sidelinjen, da man også får meget ud af at se på en træning. Herudover forventer vi, at man deltager positivt i undervisning af alle stilarter – også dem, som ikke er ens favoritter. Måske kunne du ende med at udvide din horisont.