Gastronomi

På gastronomilinjen er der i timerne stor fokus på, at eleverne får brugt alle deres sanser.

Det laver vi på GastronomiBilledgalleri

Er du interesseret i den kulinariske verden og klar på at blive udfordret i nye opskrifter, spændende råvarer og tekniske kompetencer?

Gastronomi er målrettet dig, der har lyst til at lave mad, lære om madens næringsindhold samt besøge spændende steder i byen, der har med mad at gøre – madmarkeder, fiskehandlere, grossister mm.

I forskellige temaer arbejder vi med både det søde og det salte køkken, øver svære teknikker og producerer retter der både er æstetiske og smagfulde. Vi arbejder med råvarer der er tilgængelige for alle og bruger udstyr man finder i de fleste danske køkkener så eleverne har mulighed for at lave det samme vi laver på linjen, hjemme hos sig selv.

Eleverne skal have udfordret deres smagsløg, men skal også føle på, lugte og lytte til maden og anrette retter, der er en fryd for øjet.

Gastronomi

På Gastronomi kommer du igennem en række forskellige temaer inden for madens verden. Her vil vi dykke ned både i teori og madkultur, og selvfølgelig lave en masse mad. Vi øver os desuden i at foodstyle og tage flotte billeder af maden.

På holdet vil der være forskellige interesser indenfor gastronomi, og derfor får eleverne medbestemmelse i forhold hvilke retter, vi laver.

Gastronomi vil rette elevernes fokus på de konsekvenser, valg af mad har for deres sundhed og livskvalitet. Linjen skal være med til at gøre eleverne til kritiske forbrugere og give dem redskaber til at tage hånd om deres egen og andres sundhed.

Klar til nye udfordringer?

Tilberedningsmetoder

Du lærer forskellige tilberedningsmetoder – fx at sautere, braisere, dampe, fritere mm. Du lærer om fordelene ved de forskellige metoder og om, hvordan du vælger den rette tilberedningsmetode til forskellige råvarer.

Foodstyling

Du lærer at anrette maden, så den tager sig smukt ud. Vi afprøver forskellige teknikker og tricks indenfor foodstyling og tager flotte billeder af maden. Billederne bruges til at lave vores egen digitale kogebog.

Ture ud af huset

I løbet af året besøger vi en fiskehandler, et landbrug, madmarkeder, bagerier mm. Her fortæller dedikerede fagpersoner om maden – fra jord til bord. Vi prøver også at filetere fisk og at malke en ko.

Bagedyst

Gennem vores bagetema kommer du til at afprøve en række forskellige typer bagværk – både indenfor kager og brød. Du vil komme til at prøve kræfter med fondant, glace og fyldt chokolade. Det hele munder ud i en bagedyst, hvor vi kårer årets mesterværk.

Bagom maden

Du lærer løbende om, hvad forskellige råvarer indeholder, hvordan man læser en varedeklaration, hvordan et måltid bedst sammensættes og hvorfor persille mon ikke smager af noget, hvis man holder sig for næsen mens man spiser det.

Hverdagen

Du har ca. 8 timers ugentlig undervisning med dit linjefagshold.
Du har ca. 15 timers undervisning i dansk, matematik osv.

Se skema

Er du blevet nysgerrig?

Så oplev hverdagen på Risskov Efterskole. Du får en rundvisning og en meget ærlig fortælling om efterskolelivet hos os.

Fortællinger fra Gastronomi

Jeg synes det var rigtig fedt at gå på Risskov Efterskole Gastronomilinjen. Du kommer en masse i køkkenet og får mange forskellige opgaver og oplevelser, og vigtigst af alt var der et hyggeligt fællesskab. Lærerne stiller opgaver der er varierende men også så alle kunne være med. Så hvis du vil have mere erfaring i køkkenet og have det hyggeligt samtidig så det her en god mulighed.

Ask Aagaard (Blev nr. 2 i sidste omgang af Masterchef Junior)

Elev, 2021 – 2022

Mød dit lærerteam

spørgsmål og svar

Det praktiske

Hvad er niveauet på linjen?

Alle kan være med!

På linjen er der en stor blanding blandt eleverne. Der er både elever der drømmer om at arbejde med mad som en karriere, der er madinteresserede, elever der næsten aldrig har stået i en køkken og dem der bare synes det at være sammen om at lave mad er hyggeligt. Der er ingen krav til kompetencer, vi øver teknikker og kundskaber, og alle kan blive bedre og lære noget.

Arbejder vi med eksklusive råvarer?

Vi bruger de råvarer som man kan købe i et almindeligt supermarked og har fokus på at få mest muligt ud af de ting vi køber.

Skal jeg selv have noget udstyr med?

Nej, vi har et køkken udstyret med basale værktøjer og tror på at meget af det mad man laver, kan man lave med ganske få hjælpemidler og uden brug af dyre og fancy maskiner.

Kan jeg bruge gastronomilinjen i forhold til en kokkeuddannelse?

Nej og ja. Gastronomi har intet med en kokkeuddannelse at gøre, vi laver det mad som vi på linjen, både lærer og elever, synes er spændende og interessant og øver nogle teknikker i forhold tilberedningen, men ikke på samme måde som man ville gøre på en kokkeuddannelse. Dermed ikke sagt at de ting vi laver ikke udvikler kompetencer som kan komme eleven til gode i senere uddannelsesforløb.

Ture og oplevelser

Hele linjen tager på en fælles linjetur til udlandet, hvor vi går på opdagelse i den lokale madkultur. Vi smager på den lokale mad, besøger madmarkeder og deltager i workshops, hvor vi lærer at lave mad, som den laves i det land, vi besøger. Desuden besøger vi kulturelle seværdigheder og laver hyggelige aktiviteter sammen.

Galleri