Mad & gastronomi

Formål 
Danmark har fået ry for at skabe mad i verdensklasse. Linjen Mad & gastronomi er for eleven, der har ambitioner om at lave fantastisk mad, der pirrer alle sanser, – uanset om det er en 3-retters menu til en stor fest eller en lille hyggelig søndags-brunch til familien. Linjen kan også bruges som et godt springbræt til uddannelser som kok, tjener, gastronom, gastronomiassistent, ernæringsassistent mm. 

Madoplevelser
Eleverne skal lære de grundlæggende færdigheder, som gør dem i stand til at begå sig i et køkken og lave mad ud fra selv komplicerede opskrifter. Det er et af målene med linjen, at eleverne - gennem teoretisk viden og nye færdigheder og oplevelser i køkkenet - bliver i stand til være kreative og nyskabende i forhold til kendte og nye retter. Mad & Gastronomi vil rette elevernes fokus på de konsekvenser, valg af mad har for deres sundhed og livskvalitet. Linjen skal være med til at gøre eleverne til kritiske forbrugere og give dem redskaber til at tage hånd om deres egen og andres sundhed. 

Indhold
Linjen vil f.eks. indeholde temaer som: 
Global mad - Smagsoplevelser og sanseindtryk fra hele kloden. 
Eksperimentel madlavning - Vi laver vores egne opskrifter og har en ambition om at udgive de bedste på vores netkogebog. 
Ung mad - Hurtigt, lækkert, sundt og billigt. 
Råvarer - Lær om en masse nye spændende ingredienser, og hvordan de kan bruges i køkkenet. 
Hygiejne - Undgå dårlig mave og få gode vaner. 
Etik - Dyrevelfærd og miljø. 

- Og så skal vi ud og se og smage på verden! Vi indtager naturligvis køkkenet, men vi tager også ud og studerer de professionelle og får gode idéer med hjem. Desuden vil vi give eleven en god teoretisk ballast med på vejen. 
Vi bidrager til events og projekter i byen, når det er relevant, f.eks. Y's Men's Nordstjerneløbet og Mellemfolkeligt Samvirkes kampagner, når de kommer forbi byen.

Alle sanserne skal udfordres
På mad og gastronomi-linjen er der i timerne stor fokus på, at eleverne får brugt alle deres sanser. Eleverne skal have udfordret deres smagsløg, men skal også føle på, lugte og lytte til maden og anrette retter, der er en fryd for øjet. Vi medtænker så ofte som muligt de æstetiske læreprocesser i undervisningen. Derfor forventer vi, at vores elever er åbne for at prøve nye oplevelser og blive udfordret på deres normale madvaner. I undervisningen vil der være en tæt kobling mellem teori og praksis. Der vil blive arbejdet meget i grupper og derved i fælles processer, men eleverne skal også kunne arbejde selvstændigt og overholde deadlines. 

De fleste gange vil der blive tilberedt et færdigt måltid, som holdet sammen vil nyde. Heri indgår også, at der arbejdes med god bordskik og fælles ansvar for en god atmosfære. Der er afsat god tid til denne del, da det også er her, holdet reflekterer over og diskuterer deres oplevelser. – Hvordan ser maden ud? Kan man smage forskel på økologisk og ikke økologisk? Hvor kommer kødet fra, og hvilken opvækst har dyret haft? Hvilke konsekvenser har vores kostvaner for os selv og verdenen omkring os? 

Gennem foredrag, besøg på f.eks. markeder, restauranter og fiskehandleren holder vi os orienteret om nye tendenser og iagttager, hvilke ændringer, der er sket gennem tiden, herhjemme såvel som i udlandet. Desuden vil eleverne på vores udflugter og studieture skulle hjælpe til med at planlægge og tilberede maden, samtidig med at vi går på jagt efter nye indtryk og ny inspiration.


Undervisere



Iben Josefine Haastrup
Underviser Mad & Gastronomi


Kris Lorenzen
Underviser Mad & Gastronomi