Dans

Oplev frihed gennem bevægelse

Dans på RESBilledgalleri

Er du klar til at grine, træne og svede dig gennem dansens mange stilarter og udtryk?

Danselinjen på Risskov Efterskole er for dig der elsker dans og bevægelse. Vi har fokus på teknik, bevægelseskvalitet og dansekulturen, men det vigtigste er danse-, og bevægelsesglæden, som vi bestræber os på at stimulere gennem alle vores timer.

Dans hos os er for alle –  både elite, øvede og begyndere er velkomne – det eneste krav er, at du har lyst til og mod på en udfordring og er klar til at få ømme ben og trætte smilemuskler.

Vi træner ca. 8 timer om ugen, hvor du vil møde stilarter som showdance, hip hop og moderne. Herudover vil du igennem et år blive præsenteret for alt lige fra house og wacking til ballet og jazz. Som supplement til at blive en stærkere og dygtigere danser arbejder vi med smidigheds-, styrke-, og tekniktræning, hvor du bl.a. vil få styrket din kropsbevidsthed, dit personlige udtryk og din musikalske forståelse.

I løbet af året vil du udover den ugentlige undervisning møde spændende udfordringer gennem gæstelærere, konkurrencer, shows og forestillinger.

Vi bestræber os på at skabe et kreativt og opbakkende dansemiljø, hvor du vil få styrket din tro på dig selv gennem dans og bevægelse.

Så hvis du er klar på en sjov og hård udfordring så spænd danseskoene og glæd dig til det fedeste danseår.

Show-, Jazz og Moderne dans

Udover koreografier vil vi i disse stilarter arbejde med drejninger, spring, floorwork og meget mere.

Hip hop, House, girly mm.

Under de urbane stilarter er der fokus på musikforståelse, rytme, grooves desuden vil vi jævnligt prøve kræfter med nye koreografier og trin.

Teknik / styrke / smidighed

For at blive en endnu dygtigere og stærkere danser, vil vi løbende arbejde med styrke, smidighed og tekniktræning. Dette kan bl.a. være med afsæt i Barre, Horton eller helt alm. styrketræning.

Dans for alle

Dans på Risskov Efterskole er for alle – både elite, øvede og begynder – det eneste krav er, at du har lyst og mod på en udfordring. Vi tilrettelægger undervisningen således alle bliver udfordrede på deres indivuelle niveau.

Anderledes dage

I løbet af året vil du udover den ugentlige undervisning møde spændende udfordringer ved bl.a. gæstelærere, konkurrencer, shows, foto-, og videoshoot og meget mere. Det betyder også, at du skal indstille dig på, at vi fra tid til anden inddrager aftener og enkelte weekenddage for at tilrettelægge den bedste undervisning for dig.

Fortællinger fra Danselinjen

“Der er et godt sammenhold og der er plads til forskelligheder”

Elev

“I forhold til Konkurrencedans er det nice at have noget man kan arbejde imod”

Elev

“Få dyrket og udviklet din passion for dansen samtidig med, at du har tid til alle de andre oplevelser efterskolelivet medbringer”

Lærer

Dans

Hvem kan være med?

Alle kan være med uagtet niveau, så længe du har motivation og lyst til at træne og udvikle dig gennem dans og bevægelse.

Hvor meget træner man?

Vi træner ca. 3 gange om ugen i henholdsvis 1,5 og 3 timer pr. gang. Derudover kan der være ekstra aktiviteter i form af konkurrencer, workshops o. lign.

Hvad skal man medbringe til skoleåret?

Godt med sportstøj, som du kan bevæge dig i samt sneaks til indendørsbrug. For at skabe mere udviklingspotentiale for den tekniske træning, så medbring gerne en heldragt, tights eller anden tætsiddende træningstøj, som gør det muligt for underviseren at hjælpe dig præcis der, hvor du er. Derudover vil du i løbet af året kunne blive bedt om at medbringe mere specifikke ting, som heels, hårnåle eller andet.

Skal man lave shows / forestillinger i løbet af året?

Vi bestræber os på at deltage i konkurrencer og opvisninger i løbet af året, men vi plejer at planlægge årets forestillinger i samarbejde med det pågældende elevhold. Du skal dermed indstille dig på at få trænet din evne til at stå på en scene

Hvad forventes der af eleverne?

Vi forventer engagement og deltagelse efter eget niveau. Hvad du ikke kan i dag, kan du måske i morgen. Opstår der skader forventes det, at man stadig så vidt muligt deltager i undervisningen på sidelinjen, da man også får meget ud af at se på en træning. Herudover forventer vi, at man deltager positivt i undervisning af alle stilarter – også dem, som ikke er ens favoritter. Måske kunne du ende med at udvide din horisont.

Ture og oplevelser

Hele linjen tager på rejse til udlandet i en hel uge, hvor vi bliver udfordret af udøvende dansere og undervisere fra hele verden, som har fingeren på pulsen med det sidste nye. Året 21/22, samt 22/23 har været på en helt fantastisk linjerejse til Paris. Turen blev taget i selskab med to øvrige linjer fra skolen, nemlig Tekstil & Design samt Gastronomi.